Kanoter, James Bond och ett frieri !!!

Idag har varit en minst sagt händelserik dag. Förutom att Mia känner bebisen sparka i magen (tyvärr så kan jag inte känna detta på utsidan), har vi varit på äventyrspaddling med kanoter. Först och främst blev vi upphämtade klockan 07:30 efter att ha ätit världens godaste hotellfrukost med omelett, bröd och frukter. Därefter skumpade vi runt i en liten minibuss i över en timme tills vi kom fram till havet, en bit norr om Phuket, där en stor båt väntade på oss. Man åker nämligen en stor båt fram till grottorna då det annars hade blivit allt för långt att paddla. Väl framme satt vi tre personer i en kanot, guiden, Mia och jag. Guiden paddlade varför det var upplagt för mig att ta kort samtidigt som Mia bara njöt.

Förutom att det var så lågt i tak att man måste vänta på lågvattnet var man dessutom tvungen att lägga sig ner när man åkte in i grottorna för att undvika att skrapa huvudet i bergstaket. På de ställen där det var högre i tak fanns det gott om fladdermöss. Många av dessa var minst sagt aktiva när vi var på besök. Väl framme på andra sidan uppenbarade sig en otroligt grön och ljudrik lagun. Det var dock inte så imponerande att man kunde spendera mer än ett tiotal minuter där inne.

Turen på båten inkluderade förutom kanotupplevelsen både mat, dricka och frukter i mängder. Mestadels var det frukter i form av bananer och klementiner som slank ner, men också en hel del thaimat, vattenmelon och vatten förstås.

Turen inkluderade fyra stopp. Det första var bara ett stopp vid en paradisö där tillfälle att bada vid en fin strand gavs. Därefter blev det kanotpaddling i en bäcksvart grotta som bara hade en öppning. Därefter ytterligare en grotta, dock med två öppningar och en lagun. Sist, men inte minst, avslutades resan med ett besök på ”James Bond Island”. Tydligen var det här som en scen till, ”Mannen med den gyllene pistolen”, med Roger Moore, spelades in. Bästa med denna ö var att vi fick vara ganska mycket för oss själva på ”andra” sidan ön, dit inte många orkade gå eftersom det var en mindre uppförsbacke för att ta sig dit.

Turen hem blev ganska långtråkigt. Jag somnade dock i solen och sov skönt hela vägen tillbaka till bryggan. Medan jag sov bjöd tydligen båtpersonalen på en underhållande show innehållandes både gyckel, spel och en transvestit.

När vi kommit hem tog Mia ett snabbt dopp i poolen, tydligen det första på mååånga år, innan vi begav oss ner på ”stan” för att delvis leta efter nya linser åt mig, samt försöka hitta ett nytt ställe att äta middag på. Linser fann vi inga, åtminstone inte likadana som de jag redan använder. Däremot hittade vi en mycket mysig liten restaurang där vi kunde beställa en kyckling med grön curry ( vilket måste vara Mia’s favorit) och en Tom Kha Ghai (kycklingsoppa) vilken jag åt med ”egg fried rice”, vilket måste vara min favorit.

På vägen hem gick vi förbi samma turistbyrå där vi bokade kanotturen och bokade in oss på ett heldags dykäventyr under morgondagen. Det kommer att bli två dyk för undertecknad medan Mia får nöja sig  med snorkel och cyklop. Återigen kommer bussen och hämtar oss klockan 07:30.

Väl hemma igen bestämde vi oss för att ta ett mysigt bad i hotellpoolen igen. Den är öppen varje kväll fram till 21. Vi hade poolen helt för oss själva, vilket, i den mörka natten, omgiven av endast palmer och poolbelysningen, kändes väldigt romantiskt. I poolen fanns en bar som man kunde beställa dricka i samtidigt som man sitter i poolen, vilket vi också gjorde. Två alkoholfria cocktails med massor av frukter och dekorativa blommor. Det var i denna stund, då vi var ensamma, sippandes på varsin drink i den varma poolen, i det mysiga skenet, som jag gick ner på knä och friade till Mia.  Därmed får den 3:e juni 2008 klockan 20:55 vara den officiella tidpunkten för vår förlovning.

~ av Aktievinst på 3 juni, 2008 @ 16:47.