Racha Yai Island

Dagen har åter varit mycket händelserik. Efter den numer sedvanliga hotellfrukosten blev vi upphämtade kl 07:45 av West Coast Divers. Efter en kort bilfärd genom ön kom vi fram till dykbåten som levde upp till alla högt ställda förväntningar jag haft. Det var rent av en av de bästa dykbåtar jag varit på. Jag har fått för mig att båtens skick säger en del om de som sköter båten och därmed en del om dem som driver dykfirman. Viktigast av allt när man dyker med en firma och hyr utrustningen är ju tilliten till att utrustningen är korrekt servad.

Efter en längre båtfärd om ca 2 timmar kom vi fram till ön vi skulle dyka vid. Vid det här laget hade det soliga fina vädret bytts ut mot hellregn, vilket i och för sig inte gör så mycket när man är under vattnet. Dock säger en del historier att elaka maneter gärna letar sig till ytan när regnet faller. Som tur var slapp vi dock dessa. Mia somnade på vägen ut och sov alltjämt medan vi andra steg ner i vattnet.

Dyket blev ca 51 minuter långt och innehöll dessvärre inte speciellt många spännande saker att se. Då det var ett vrakdyk såg vi förstås ett vrak, därutöver intet mycket till stora fiskar. Vill man se det positivt var det ett bra dyk för oss som ville fräscha upp kunskaperna lite. Det är alltid lättare att fokusera på tekniken när det inte finns så mycket att titta på.

Under tiden som vi varit nere under vattnet hade Mia vaknat och hunnit med att snorkla lite. Väl uppe ur vattnet igen serverades lunch, varpå vi gjorde ytterligare ett dyk. Denna gång såg vi betydligt mer småfisk och stingrockor. Vi såg även en gigantisk bläckfiskt. Tyvärr syntes intet till av några hajar.

På vägen hem lade jag mig på soldäck för att torka. När jag vaknade var vi så gott som framme, vilket alltså betyder att jag somnat i solen. Med andra ord har jag idag legat nästan två timmar på rygg rakt under den mest stekande solen. Det är därför inte konstigt att jag blivit extremt brun på denna korta tid. Frågan är ju om jag kommer att börja flagna innan hemresan eller om det i sedvanlig ordning blir den torra luften på flygplanet som sätter igång flagningsprocessen.

Väl tillbaka på hotellet tog vi en lång promenad till Karon beach. Vi köpte några t-shirt och en handväska, samt åt vi middag på samma ställe som igår. Tyvärr var inte dagens rätter riktigt lika bra som de vi åt igår.

Efter middagen gick vi förbi vår turistbyråagent, hos vilken vi redan blivit stammisar, och hörde oss för om ytterligare aktiviteter att göra. Vad det verkar kommer vi att åka forsränning, rida elefant, besöka tempel samt göra några dyk till innan det är dags att åka hem. Dock hade vi tänkt ta det väldigt lugnt i morgon. Förmodligen sover vi ut, äter en lugn frukost och beger oss sedan till stan för lite shopping.

Vi hörs snart igen!!

~ av Aktievinst på 4 juni, 2008 @ 15:50.