Sänkt rating för Hongkong

P1000363Den här dagen har vi tagit tillvara på så mycket vi har kunnat. Det har nämligen regnat kopiösa mängder under dagen samt så blev det orkanvarning framåt kvällen varför alla butiker och restauranger stängde väldigt tidigt. Men precis som planen stipulerade försökte vi hinna med en båttur vid hamnen, vilket vi också gjorde. Såhär i efterhand kan man förstås ifrågasätta om det var värt 75 kr per person, men samtidigt hade det varit extremt irriterande att åka tillbaka till Sverige med blotta vetskapen att vi inte ens gjort en av de få sevärdheter som finns här. En överaskande vänlig kines på hotellet gav oss mycket bra vägbeskrivning till både hamnen och den buss man kan åka dit. För bara fem dollar (ca fem kronor) per person kom vi hela vägen till båtarna åkandes i en dubbeldeckarbuss. Till en början satt vi några säten bort från ”längst fram”, men efter ett par stationer kunde vi avancera och få första parkett. Vägen till hamnen passade Leonie och jag på att fåna oss lite framför kameran. I just detta avsnitt lekte vi Dracula (kanske var det bara jag som lekte).

P1000375Säga vad man vill, det var mulet väder och regnade till och från rätt rejält, men det var ändå en rätt okej upplevelse att se alla dessa skyskrapor från vattnet. Om inte annat känns det som om man slagit hål på P1000379myten om hur exotiskt och mystiskt Hongkong är. Det mesta förefaller mig vara byggt i modern tid, mycket modern tid. Den ena skyskrapan efter den andra tillhör ett finansimperium och avspeglar väl snarast ett skrytbygge mer än en bländande arkitekts verk. På vår sida om Hongkong kan man säga att det mesta av skyskrapor och stad är relativt gammalt, på ”andra” sidan tycks allt vara i betydligt bättre skick. Men då tillhör som sagt de största och finaste av alla dessa byggen mäktiga finansinstitut.

Efter ca 45 minuter var vi tillbaka till utgångsplatsen och kunde leta oss vidare mot nya sevärdheter. Precis vid ”Star Ferry” låg ett gigantiskt shoppingkomplex med över 700 affärer. Väl där sprang vi runt i den ena affären efter den andra, samtliga innehållandes enkom märkeskläder eller märkesprodukter som samtliga kostar mer än vi har råd och lust att spendera i detta nu. Det är fortfarande så att det mesta här är väldigt billigt jämfört med i Sverige, men klart dyrare än jämfört med Thailand. Dock hittade vi en affär med samtliga Bugaboo- och Maclaren-vagnar man kan tänka sig, och samtliga kostade väldigt mycket mindre än i Sverige.

Efter att ha tröttat på ytterligare en halvdags fönstershopping tog vi en taxi tillbaka i spöregnet. Efter som regndropparna här är helt gigantiska, nästan som vattenmeloner (nästan), behövs inte många sekunder i regnet för att man ska vara dyblöt. Så när taxin drog upp mot trottoaren skyndade jag mig att öppna baggageluckan, som flög upp till maxläge, vände och slog rätt ner i huvudet på mig. Huvet gjorde on och glajjorna blev repade… och jag blev sjöblöt. Kul! Not!

P1000405Väl tillbaka på hotellet tog vi det lite lugnt innan vi laddade för att gå ut på stan igen. Jag ville ut på den berömda shoppinggatan för att ta lite kort på nattlivet då skyltar och annat med största sannolikhet var upplysta. På vägen ut kom en städare förbi och upplyste oss om att det är orkanvarning utfärdad. Styrkan var visst klassad som 8 av 10, rätt rejält med andra ord. Familjen Sjöholm är dock inte rädda för att krympa i första tvätten, åtminstone inte jag och Leonie, varför vi begav oss ut.

Väl ute insåg vi att man i Hongkong stänger ner alla butiker och restauranger när det är orkanvarningar utfärdade. Tydligen kan det blåsa rätt rejält och tydligen vill folk hinna hem innan tåg och bussar börjar ställas in, varför det mesta alltså stänger väldigt tidigt.

Så istället fick vi bege oss tillbaka till den galleria som ligger vägg i vägg med hotellet där vi åt på samma japanska restaurang som dagen innan. Väl efter detta gick vi tillbaka till rummet och såg en repris av BMW open som Tiger Woods tog hem med bred marginal.

Jag kom på att jag behövde skriva ut fyra papper, ett för varje flygresa och ett för varje bokat hotell de närmaste dagarna. Jag gick ner till lobbyn för att leta upp ett bussiness center, vilket jag hittade, bara för att få reda på att de ville ha 40 kr för att koppla upp sig 20 minuter mot Internet, samt 8 kr/sida för att printa något. Nej, det är hutlöst. Jag ska istället vara på flygplatsen i god tid och spela idiot om de verkligen behöver några papper. Hittills har de faktiskt aldrig tittat på några papper, bara på våra pass.

Nu lär folk inte bry sig om vad Familjen Sjöholm väljer att skriva för recensioner av sina besökta resmål, men det kan inte nog understrykas att jag vill ge Hongkong extremt låga betyg. Mina skyhögt ställda förväntningar på staden i kombination med vårt mottagande och vår upplevelse här gör att jag inte kan rekommendera någon som inte ändå passerar Hongkong att åka hit. Visst är det billig shopping här, men det är också precis allt som du som turist förväntas göra här, spendera pengar.

Hongkong måste vara hålan som gud glömde. Med undantag för några vackra vyer och billig shopping som kan klaras av på ett par dagar finns här inte ett smack att uppleva (i storstan åtminstone). Servicenivån i alla former, på hotellet, i restaurangerna, bland lokalbefolkningen på gatorna, bland butiksägarna, ja överallt, är fullständigt undermålig. Till och med kärringen som sålde frimärken till mig blev förbannad på mig för att jag slösat ett ”par avion märke” genom att slicka på det istället för att klistra på det. I gallerian där vi frågade butikspersonalen om det inte fanns fler restauranger än den enkla hamburgerrestaurangen vi såg framför oss fick vi svaret att detta var en ”shopping mall” och inte en ”food court”. Några minuter senare, på våningen ovanför, kryllade det av restauranger. Kineserna här är precis lika uppfostrade och renliga som på fastlandet, dvs, de uppför sig som grisar. I köerna tränger de sig. På bussen satt en äldre herre med sina bara fötter uppe på instrumentpanelen tryckandes sin stortå mot glasrutan, allt detta på sätet just bredvid oss.

Hongkong får underkänt med mycket negativa framtidsutsikter. Jag kommer aldrig att återvända till denna av gud glömda håla om jag inte måste. I jämförelse med Thailand står sig Hongkong rätt slätt, om än det modernare intrycket. Hongkong är definitivt ett u-land där en minoritet av befolkningen försöker tjäna grova pengar på den kommers som råder i staden. Jag vet inte hur Hongkong har kunnat bli det stora shoppingmeckat som det blivit, men det är uppenbart att allt denna stad har att erbjuda kretsar kring turister som ska handla saker. Möjligen kan man enklast förklara ”handlartemat” i Hongkong med att det är de gamla traditionerna, från tiden då Hongkong var en knutpunkt för alla former av handel, även utöver opium, som lever kvar i stadens gener. Kanske föds varje Hongkongbo med en uppsättning köpmansgener. Vad vet jag? Men en sak som är säker är att allt som finns här finns bättre i Thailand: det vänliga folket, den goda maten, de vackra vyerna, de otroliga upplevelserna med dess äventyr och, inte minst, den fantastiska shoppingen.

Det ska bli en fröjd att få komma härifrån och till nästa stad, Kuala Lumpur, redan imorgon. Samtidigt är jag förstås glad över att ha varit här och kunnat bilda mig denna uppfattning om än den blev rätt negativ (mkt jämförs ju med Thailand vilket kanske inte är helt rättvist). Dessutom har vi ju inte varit fullt mobila och kunnat utnyttja allt som erbjudits heller. Med detta sagt ska det som sagt bli skönt att åka till KL.

~ av Aktievinst på 15 september, 2009 @ 20:03.