Trivsamt värre i KL

KL-Skyline_Night_HDROBS: Bilden är stulen från Wikipedia.

P1000442Idag har varit en bra dag i trevliga Malaysia. Det började med en kanonfrukost. Det är härligt när frukosten ingår i priset. Det är något jag lärt mig med åren, bättre att betala lite dyrare för en bra frukost än att snåla in frukosten och äta ute. Oftast äter man då varken mycket eller bra, medan en stabil hotellfrukost kan hålla fötterna gående en hel dag om det inte vill sig bättre. Även Leonie känner sig uppenbarligen som hemma vid hotellfrukosten…

P1000446Efter frukosten begav vi oss till China Town där både Mia och jag försökte hitta lite saker att köpa. Jag var på jakt efter några billiga skjortor och Mia behöver några toppar. Tyvärr hittade vi inte speciellt mycket. Jag köpte en skjorta för 50 kr, säkert ett rip-off.

Efter China Town bestämde vi oss för att luncha vid KL Plaza. Väl där hittade vi inga aptitliga ställen varför det slutade med att vi gick till food courten i Pavillion (det dyra fina shoppingcentret som ligger intill hotellet). Där åt vi wokad mat. Leonie betedde sig som en riktigt liten …. Ja, faktiskt. Hon tar sådana sjuka falsettoner att folks glasögon håller på att spricka. Till slut visade det sig att hon blev förbannad för att vi matade henne så långsamt. Skälet till det var att maten blivit för varm… Men när Mia började köra in slev efter slev i ett rasande tempo blev hon lugn och glad igen.

P1000462Efter lunchen begav vi oss mot Petronas Twin Towers. På vägen dit gick vi genom KL Convention Centre, och det visad sig att man kunde gå igenom detta för att spara lite tid. Dock, när vi kommit in, såg Mia skyltar om ett akvarium där de hade tigerhajar. Så vi hoppade in där och kikade. Det visade sig vara ett jättefint akvarium, minst lika fint som det i Barcelona och Monterey, där de hade allt från priayor till tigerhajar. En och annan slemmig reptil visade de också upp.

Efter akvariet gick vi till Petronas. På vägen dit stannad vi på Starbucks där jag drack den dyraste kaffen jag någonsin druckit medan Mia åt en muffin som hon valde att klassa som, ”den godaste muffin jag någonsin ätit”. Stora ord, men jag blev glad. Det gjorde kaffepriset något mer överkomligt på något underligt och märkligt vis.

P1000471När jag skulle köpa biljetter för uppfärd till sky bridge visade det sig att biljetterna var slut, slut för dagen!? Sjukt sa jag och frågade om jag kunde köpa för morgondagen, vilket givetvis inte gick. Man måste köpa samma dag. Då jag frågade när biljetterna släpps var svaret 08:30, vilket kändes okej, tills gubben sa att man måste vara där innan 07:00 om man ska få några… KLCC_PetronasTowersLite besviken blev jag, även om jag, vis av erfarenhet, vet att man inte missar så mycket. Dock tycker jag det är en sådan sak som ”hör till”.  Resan tillbaka till hotellet blev inte bättre av att taxichaffissen vägrade köra med taxameter varför vi fick hoppa av efter bara några meter. Istället gick vi tillbak till hotellet. Förvisso var det inte långt, men värmen här gör även korta promenader rätt olidliga. Med en skrikande bebis känns det dessutom ännu längre.

P1000474På hotellet skulle vi ge Leonie lite mat innan hon skulle sova middag. Åter var hon extremt gnällig. Efter att ha givit henne en burk som hon slukade lika fort som vi han öppna locket, i princip, gjorde Mia en halv portion välling åt henne. Även den portionen slukades snabbare än vi hann säga ”nappflaska”. Så nu börjar vi undra om den lilla kanske kräver mer mat än vi ger henne. Faktum är ju att vi ofta givit henne en burk (från 6 månader alt. från 8 månader) och sedan kompletterat med några kex. Men hon ska nog ha lite mer, faktiskt. Medan Leonie sov passade jag på att fräscha till mig och inviga de fina morgonrockarna man får på hotellet. Mysigt!

P1000477Middagen tänkte jag att vi skulle avnjuta på någon av de ”roterande restaurangerna” uppe i KL Tower, men de var förstås fullbokade, både idag och imorgon. Istället föll det sig som så att vi åt en malayisk buffé här på hotellet. Leonie visade åter upp sig från en tråkig sida, trots att vi matade henne med en kontinuerlig ström av kex. Av bilden att döma kan man tro att vi låter henne titta lite väl myckte på ”Cookie Monster”. Notera mängden av kex som ligger under stolen…

Imorrn blir en lugn dag. Vi har sett det mesta som vi verkligen ville se och jag känner mig lite trött och sliten. Det är jobbigt att vara turist och bo på fina hotell och äta buffémiddagar. Man blir väldigt jäst, liksom. He he…

~ av Aktievinst på 16 september, 2009 @ 21:27.