Mot Pattaya och Jomtien

Idag vaknade vi rätt tidigt och tur var väl det eftersom vi hade bokat taxin till 09:00. Så även om det kändes lite surt att vakna före Leonie, redan klockan 07:00 så var det nog rätt bra för oss, i synnherhet för mig som inte hade packat.

Nere vid frukosten kändes rutinen igen rätt väl. Samma bort, välling till Leonie, mat till oss, kex till Leonie och sedan lite banan. Dock var Leonie långt gnälligare än vanligt varför det slutade med att vi fick kasta i oss maten och lämna matsalen, allt för att ge de andra gästerna lite matro.

När vi väl packat ihop allt gick vi ner till lobbyn, checkade ut och väntade in vår beställda taxi. Efter 15 minuter utan att någon taxi hade anlänt bestämde vi oss för att ta en annan. Visserligen hade jag givit den första taxichaffisen mitt nummer men han hade inte kunnat lämna ut sitt eget varför vi inte kunde ringa till honom heller.

Självklart ringde den första killen efter ytterligare 10 minuter och undrade om vi fortfarande ville åka…

På vägen till Pattaya stannade vi vid en supermarket för att handla lite barnmat, blöjor, våtservetter och diskmedel. Väl tillbaka förklarade jag för Mia att det inte hade barnmat och inte heller några kex, däremot flingor som jag köpt och som jag tänkte kunde ersätta kexen. Efter någon mil i bilen med en väldigt trött och uttråkad Leonie tänkte jag öppna flingpåsen. Det visade sig, tyvärr, att det inte var flingor, utan ett pulver, och eftersom påsen varit trög att öppna hade jag tagit i så mycket att påsen helt plötsligt ”exploderade”. Där satt jag med någon form av okänt pulver över hela mig, i baksätet av en taxi, med en fru som skrattade väldigt, väldigt mycket.

Under resans gång, som tog ca 2 timmar, fick vi Leonie att somna en gång, men det var inte speciellt länge. Resten av tiden var hon vaken och på mycket dåligt humör. Det svänger väldigt med Leonie. Ibland funkar allt, inbland funkar inget, men på sistone har det varit mycket mer av den senaste varan. Vi funderar på om hon kanske får för lite mat, för lite sömn, eller kanske rent av för mycket miljöombyte. Väl framme på Sawasdee Seaview möte vi Peter nästan direkt.

De hade inga ”superior” rum kvar varför vi fick ta ett ”deluxe” för 1200 bhat/dag istället. Då kan man tillägga att det även fanns ett klart simplare rum som heter ”standar” och även en svit man också kan hyra. Dock kändes det lite halvskumt att hyra sviten på ett relativt enkelt hotell, för nästan lika mycket pengar som vårt rum på det femstjärniga i KL. Men det visade sig att rummet var jättefint, om än mycket enklare än vad vi vant oss vid på sistone. Det är rent och fräscht och det räcker ju rätt långt.

Efter att ha lämnat väskor mm på hotellrummet (på Peters rum då vi fick vänta en timme till innan vårt var städat) gick vi iväg till ett enkelt ställe för att äta lunch. Även om det är enkelt, mycket enkelt, så försäkrade Peter att de hade extremt god mat.

På vägen till stället fick vi se lite mer av staden och det framgick väldigt tydligt vilket enormt turisthak detta var. Gatorna kantas av barer, barer och åter barer. Här och var dyker det upp försäljare som säljer t-shirts också. Faktum är att det finns mängder av sådana affärer också. Beachen var fullsmockad med paraplyer och solstolar och även om det var relativt tomt just nu så inser man lätt hur det ser ut här över högsäsong.

Mia beställde kyckling med gröncurry och jag åt äggstekt ris med räkor och en massa chilli. Enligt Mia var det den absolut bästa gröncurrykycklingen hon ätit. Den var så god att hon måste beställa in en till efter att vi suttit kvar ett tag och snackat. Även om vi ätit flera rätter och druckit ganska många stora öl betalade jag inte mer än 120 kronor för oss allihop. Det är billigt och precis så dyrt som jag tycker det ska vara.

Efter lunchen följde Peter med till vårt rum och det blev en hel del whisky i väntan på kvällen. Jag hade köpt med mig en Bowmore från flygplatsen i Bangkok.

När väl mörkret slagit till gjorde vi oss i ordning för en middag på en riktigt bra skaldjursrestaurang dit inga turister hittar. Sa som kommer från Pattaya hittar förstås till alla smultronställen. På restaurangen fick man gå fram till akvarier och peka på allt man ville att menyn skulle innehålla. Ikväll blev det fisk, räkor och hummer, mängder av allt. Så mycket hummer att vi faktiskt knappt fick i oss allt. Det var en fantastisk middag som inte kunde ha blivit bättre. Dessutom fick vi träffa Sa’s 16-åriga dotter för första gången, Jai. En mycket snäll och rar tjej från vad vi kunde märka. Hon ska tydligen följa med Peter och Sa till Sverige nu. Till en början kommer hon gå på Svenska För Invadndrare. Dock är tanken att hon så småningom kanske kan gå i en mer vanlig skola också. Hon har redan lovat att ställa upp som barnvakt åt Leonie medan vi är här och om vi behöver. Kronan på verket var att Peter och Sa bjöd oss på middagen, mycket trevligt, tack tack!

Efter middagen behövde Leonie nattas. Mia ville dessutom tillbaka till rummet och ta det lite lugnt, medan både Peter och Sa ville ta sig en sväng på stan. Jag följde med en kort sväng, vilket skulle visa sig blev en lite längre sväng, men en ganska intressant upplevelse i vilket fall som helst

Gatan längs stranden är enkelriktad och vid dess slut börjar ”walking street”, en lång och minst sagt intressant gata. Neonskyltarna lyser som vore man i den underbara staden Hongkong. Båda sidor kantas av pubar i otaligt antal med mängder av tjejer som ropar efter en. Det mesta i Pattaya tycks handla om ett fåtal saker. Vi hamnde dock på en betydligt oskyldigare bluespub med en fantastiskt duktig sångerska från Filipinerna. Peter som är en sann musikälskare brukar gå hit och lyssna på samma tjej. Efter att ha suttit där i ett par timmar drog vi vidare till en annan musikpub med mer rockmusik. Även detta var live musik. Timmarna gick och vips var det minst sagt dags att gå hem. Klockan närmade sig ett och 07:30 börjar Leonie tjoa och tjimma.

~ av Aktievinst på 19 september, 2009 @ 22:14.