Fantastiska dagar i Danmark med Englunds

Som kröning på den fantastiska semester vi redan haft blev vi bjudna till Englunds i Danmark. Vi spenderade tre nätter där i en alldeles egen liten stuga på tomten. Perfekt då vi kunde natta och vakna oberoende av varandra och utan att barnen störde varandra på morgonen. Bättre än så kan det knappast bli.

Det började dock med att vi åkte från Stockholm strax före lunchtid. Med fulladdade iPads vågade vi tänja på gränsen för hur länge barnen skulle orka sitta i bilen utan att vi skulle behöva stanna. Trots att vi verkligen försökte övertala barnen att hålla ut blev de så småningom hungriga och vi var tvugna att stanna. Någonstans strax före Jönköping hade vi ändå lyckats ta oss till, vilket var gott nog.

Efter ett hastigt stopp på McDonalds, var annars, susade vi vidare i ett streck till Helsingborg där vi tog färjan till Helsingör. Väl på färjan fick barnen godissnören (en muta/löfte sedan bilresan som behövde infrias). Efter ytterligare en timme och ca 17:00 på kvällen var vi äntligen framme.

Direkt blev det god-middag från grillen, gott vin och en fantastisk stämning. Barnen leker med varandra, ibland våldsamt, ibland mindre våldsamt, men roligt har de. I alla fall nästan jämt. Då tider i allmänhet, och läggtider i synnerhet, knappt existerar på semestern blir det ofta så att barnen lägger sig ganska sent. Tack och lov är dygnet nu vridet så pass att de också sover lite längre på mornarna. Dessutom brukar de vara ganska nöjda om de får leka lite med en iPad den första stunden på morgonen. Allt medan mamma och pappa fortsätter tryna. Då och då tvingas vi väsa åt dem att dra ner volymen en aning.

Dagarna i Danmark har vi spenderat med att besöka ett shoppingområde (som vi dessvärre inte fick stanna särskilt länge i pga något ”allvarligt”, vilket vi tolkade som ett bombhot), badat, flugit drake, sparkat boll, spelat minigolf, badat i spöregn, ätit på restaurang och bara umgåtts. Det har varit fantastiska dagar i supertrevligt sällskap och jättemysig atmosfär. På något sätt blir det alltid lite extra avslappnat och gemytligt när vi umågs med barnens gud-föräldrar.

Givetvis fick vi med oss massor av fantastiska bilder. Men allra mest magiska är nog de från den oförglömliga solnedgången som vi såg från en strand i Hornbaeck.

~ av Aktievinst på 10 augusti, 2013 @ 20:14.